Criteria Fairtrade Gemeente

Wij zijn Fairtrade Nijmegen

De zes criteria van Fairtrade Gemeente

Fairtrade Gemeente is een eervolle titel die aangeeft dat een gemeente bijzonder veel aandacht besteedt aan Fairtrade. Als lokale gemeenschap kun je de titel Fairtrade Gemeente bemachtigen door te voldoen aan zes campagnecriteria:

 

1 logo werkgroep actief

Een werkgroep stimuleert Fairtrade

Er is een lokale werkgroep actief die initiatieven neemt om de titel Fairtrade Gemeente te behalen en behouden. In de werkgroep zitten mensen uit verschillende werkterreinen, waaronder een vertegenwoordiger van de gemeente. Met elkaar zet deze groep zich in om de titel Fairtrade Gemeente te behalen en te behouden. De groep laat jaarlijks zien dat de gemeente nog steeds aan de criteria voldoet.

 

2 logo gemeente doet mee

De lokale overheid kiest Fairtrade

Het gemeentebestuur spreekt zich uit vóór Fair Trade. De gemeente neemt dit op in beleid en koopt Fairtrade in.

 

3 logo winkels horeca

Winkels en horeca verkopen Fairtrade producten

Plaatselijke winkels verkopen duidelijk zichtbaar eerlijke fairtrade producten. Horecazaken serveren fairtrade producten. Het minimaal te behalen aantal Fairtrade winkels en horeca wordt bepaald door het aantal inwoners van de gemeente.

 

4 logo bedrijven en organisaties

Bedrijven en organisaties gebruiken Fairtrade

Lokale bedrijven en maatschappelijke organisaties (scholen, verenigingen, stichtingen) kopen en gebruiken fairtrade producten. Zij organiseren activiteiten om de kennis over en de betrokkenheid bij Fair Trade te vergroten.

 

5 logo mediacampagne werkgroep

Lokale (media)aandacht voor Fairtrade

Er bestaat een strategie om de campagne langdurig in het nieuws te houden. De werkgroep organiseert publieksevenementen en zorgt voor regelmatige aandacht voor Fair Trade en fairtrade producten in kranten, tijdschriften, op radio en TV.

 

6 logo MVO stimuleren

Stimuleer maatschappelijk verantwoord ondernemen

De werkgroep ondersteunt of onderneemt zelf initiatieven die bijdragen aan duurzaamheid.

 

Comments are closed