De Groene Week en #dare2beFAIR

Slow Fashion vs Fast Fashion

Van 14 tot en met 17 mei vond opnieuw de Groene Week plaats.
De Groene Week is een initiatief van enkele studentenverenigingen van de Radboud Universiteit en de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen. In deze week staan duurzaamheid en aandacht voor het milieu centraal.

In de tuin van de Studentenkerk op de RU-Campus was een gezellig ‘Groen Café’ ingericht. Hier werd overdag duurzame koffie en thee gedronken, er werden tweedehands boeken verkocht en gelezen. Verder werden een duurzame lunch en diner geserveerd en in de avonduren waren er optredens: theater, standup comedy en (akoestische) muziek.

Maar dat was natuurlijk niet alles!
Fairtrade Nijmegen was op woensdag 16 en donderdag 17 mei aanwezig om studenten en andere bezoekers uit te dagen om meer ‘eerlijke’ kleding te dragen en dit ook aan anderen te laten zien. Dit in het kader van de Green Capital Challenge #dare 2beFAIR.

De studenten hadden een kledingswap, een kledingruilbeurs, georganiseerd, en op woensdag 16 mei maakte eerlijke ondernemer Monique in den Bosch van StudiobyMo van de ingeleverde gebruikte kleding nieuwe modieuze setjes. Monique in den Bosch is de modestyliste die weervrouw Margot Ribberink heeft gekleed met vintage- en tweedehandskleding. Ze laat op deze manier zien dat je in plaats van een kledingkast vol Fast Fashion, ook gewoon kunt gaan voor nieuwe combinaties Slow Fashion kledingstukken. Hiermee krijgt kleding een nieuwe look en een nieuw leven, in plaats van te worden afgedankt. Een aantal modebewuste studenten was erg blij met hun nieuwe tweedehandse kleding.
Op donderdag 17 mei was een duurzame markt op het festival, met o.a. een repair-café en de kledingwinkel Re-Share van het Leger des Heils. Ook op deze markt was Fairtrade Nijmegen te vinden met de challenge #dare2beFAIR. We gaven informatie over Fairtrade Nijmegen in het algemeen en de Green Capital Challenges Eerlijke Handel in het bijzonder. Ook konden bezoekers gratis tweedehandskleding meenemen. Met daarop een stikker met de hashtag #dare2beFAIR. Dit als herinnering aan deze ervaring, maar vooral om de bezoeker uit te dagen om meer voor eerlijke kleding te kiezen én die keuze te delen via social media.
Want dat is uiteindelijk waar de Challenge #dare2beFAIR om draait.

Reacties zijn gesloten.